Zóna komfortu

Autor: Milan Kalmancai | 22.12.2012 o 23:30 | (upravené 23.12.2012 o 22:01) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  1373x

Keď sa zamyslíš nad tým, že všetko je možné a všetko sa dá dosiahnuť, tak prídeš na to, že jediným článkom, ktorý stojí medzi tým, čo je teraz a tým, čo chceš dosiahnuť, si ty sám. Je to tvoja schopnosť urobiť o krok viac, vystúpiť z davu alebo jednoducho zodvihnúť zadok z gauča a ísť makať.

Keď sa zamyslíš nad tým, že všetko je možné a všetko sa dá dosiahnuť, tak prídeš na to, že jediným článkom, ktorý stojí medzi tým, čo je teraz a tým, čo chceš dosiahnuť, si ty sám. Je to tvoja schopnosť urobiť o krok viac, vystúpiť z davu alebo jednoducho zodvihnúť zadok z gauča a ísť makať.

Čo je to zóna komfortu alebo komfortná zóna?

Sú to činnosti, aktivity alebo spôsob konania a rozhodovania, ktoré máš vžité a robíš ich s rutinou a ani si nepamätáš, či si to robil niekedy inak. Predstav si 70 ročnú babku, ktorá pečie koláč. Keďže koláč piekla už  tisíckrát, tak vie presne, koľko prísad potrebuje, ako dlho nechá cesto odstáť, kedy je správny moment na vypnutie rúry a pritom stihne pozrieť telenovelu. :)

Ak by si ten koláč piekol ty a ideš to robiť prvýkrát, tak celý proces trvá dlhšie a zrejme by sa nezaobišiel bez komplikácií. Lenže ak ten koláč nepôjdeš piecť vôbec, tak odpoveď je jasná. Nikdy sa to nenaučíš  Za koláč si dosaď akúkoľvek činnosť.

Predstav si situáciu na dovolenke, kde sa chceš zoznámiť s niekým a vtedy si uvedomíš, že tej školskej angličtine si mohol „ublížiť“ aj viac. Tvoji známi sa rozprávajú s cudzincami a ty len tupo hľadíš a pýtaš sa „Čo hovorí?“ Pár dní ťa to drží, ale o pár týždňov si už ani nespomenieš, že si pri mori čumel na ľudí a neprihovoril sa. O rok sa u jednej skupiny ľudí zopakuje rovnaký tupý pohľad, ale pre teba to môže byť minulý rok štartér, aby si sa začal vzdelávať a naučil sa cudzí jazyk.

Jednoduché príklady zo života a stávajú sa úplne každému. Mnohí si povedia, že nabudúce to zvládnu, ale opak je pravdou. Povedz si úprimne – koľkokrát si sa rozhodol, že schudneš, že prestaneš fajčiť, že začneš chodiť do fitka, že sa naučíš cudzí jazyk, že sa naučíš variť, že si po 10 rokoch sadneš do auta, keď už máš ten vodičák, že sa prestaneš rozčuľovať nad vecami, ktoré nevieš ovplyvniť, že začneš behať, že budeš menej míňať...  Niektoré pokusy sa podaria, ale to nestačí. Iste, je jednoduchšie to zvaliť na niekoho iného a nájsť si skvelý argument alebo výhovorku prečo sa ti to nepodarilo.  Ak ti to vyhovuje, tak tento článok nie je pre teba a nečítaj ďalej..

 

Ako rozšíriť zónu komfortu?

Keby to bolo jednoduché, tak by sme všetci vo všetkom robili výrazné pokroky. Každá nová činnosť a každý nový spôsob konania potrebuje tri veci: čas, výdrž a trpezlivosť. Jedným zo spôsobov ako rozšíriť svoju zónu komfortu je ten, že si z toho spravíš návyk. Návyk je preto návykom, lebo ho robíš automaticky a nepotrebuješ nad ním rozmýšľať. Predstav si situáciu, pri ktorej nerozmýšľaš nad tým, že sa ideš naučiť niečo nové, že ideš spraviť činnosť, ktorú si predtým dlho odkladal, že si zvládol ťažké rozhodnutie a zvládol si ho tak, že si ho jednoducho spravil a netlačil si ho pol roka pred sebou ako tie rozhodnutia predtým. Predstav si, že v momente keď dostaneš nápad, tak hľadáš len spôsoby ako ten nápad zrealizovať a nehľadáš dôvody ako sa to nedá spraviť.  Sú to určite príjemné predstavy. Ak ich chceš zažívať pravidelne, tak si sprav z rozširovania zóny komfortu svoj návyk. Priprav sa na prekvapivé reakcie svojho okolia.  (Rodina sedí na gauči a pozerá telku tak ako každý večer a zrazu povieš, že ideš behať. Vypočuješ si pár poznámok – Teraz? Prečo? Zajtra. Je to normálne, vystúpil si zo zóny komfortu a zvyšok rodiny sa ťa snaží stiahnuť naspäť).

 

Aké sú konkrétne techniky pri rozširovaní zóny komfortu?

Predstavím ti techniku 22 dní. Počas najbližších 22 dní sprav činnosť v ktorej sa chceš zlepšiť alebo ktorú chceš zvládnuť. Máš problémy s neskorým vstávaním, tak 22 dní po sebe vstaň o 7.00 bez ohľadu na to, kedy si išiel spať. Viac informácií o tejto technike skonzultuj so svojím coachom.

 

Čo keď po pár dňoch zistím, že to je ťažké a stratím motiváciu?

Sme len ľudia a to nás predurčuje k tomu, aby sme robili chyby a snažili sa z nich poučiť. Čo ti bráni začať znova?  Vrátime sa na začiatok a zistíme, že jediná vec, ktorá ti bráni je tvoja vlastná lenivosť. Múdri ľudia hovoria, že keď chceš niečo v živote dosiahnuť, tak musíš mať jasne stanovené a určené svoje ciele. To znamená, že ak si zlyhal pri rozširovaní zóny komfortu, tak si len nemal jasne stanovený cieľ. O cieľoch sa určite budeme ešte rozprávať.

 

Čo keď mám stanovený cieľ a aj tak zlyhám?

Sme len ľudia a to nás predurčuje k tomu, aby sme robili chyby a snažili sa z nich poučiť.  :) Začni znova!

Čo keď...  ?

Začni znova a rob to dovtedy, kým sa ti to nepodarí.  Spomeň si – čas, výdrž a trpezlivosť...

 

obrázok: Oggi


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

SVET

Rakúskym prezidentom bude holandský šľachtic z Ruska

Tiahnuce sa voľby vyhral Alexander Van der Bellen.


Už ste čítali?